Ved bruk av håndverkertjenester til små eller store oppussingsprosjekter er det mange som er flinke til å legge ut sitt prosjekt på nettsider som lar tjenesteytere komme med tilbud, slik at de ut ifra disse kan få en konkurransedyktig pris på sitt oppdrag.
Som forbruker må man imidlertid ikke la seg blende av den laveste prisen – den er ofte kun et utgangspunkt for oppdraget, og på veien til fullført oppussingsprosjekt kan det dukke opp overraskelser som kan endre utgangspunktet betraktelig. Det er derfor viktig med en tydelig og klar avtale, som fra start til slutt spesifiserer betingelsene for jobben. En slik avtale gir forutsigbarhet for lommeboken og trygghet for at du får det resultatet du ønsket deg.
Det første du bør gjøre som forbruker er å forsikre deg om at oppdragstaker har de rette kvalifikasjonene for å gjøre jobben. Er vedkommende faglært eller ufaglært. Det fremgår ikke alltid i de tilbudene som «renner» inn. Det er videre viktig å skrive en avtale og i den få inn at alt arbeid skal gjøres i henhold til de offentlige regler og lover som gjelder for det arbeidet som skal gjøres. Det er ikke ulovlig å bruke ufaglært arbeidskraft, men da tar man en risiko. Det som kan se billig ut på papiret kan likevel bli dyrt dersom arbeidet blir galt utført.
Det anbefales derfor at du som forbruker tar utgangspunkt i en av malene som er utarbeidet av Forbrukerrådet og tilpasser denne til dine individuelle behov. I disse avtalene forplikter tjenesteyter seg til å utføre arbeidet «fagmessig», slik dette kommer til uttrykk i håndverkertjenesteloven § 5.
Det er dessuten vår erfaring at man ved inngåelsen av en avtale om f.eks. oppussing, bør gjøre denne så detaljert som mulig og inkludere hvilken pris som er avtalt for oppdraget.
Men hva gjør du om det dukker opp ting underveis som man ønsker endret eller det dukker opp forhold man ikke har tenkt på?
Dersom håndverkeren oppdager at noe mer bør eller må gjøres, uten at dette er avtalt, er han eller hun pliktig til å varsle deg om dette. Dette følger av håndverkertjenesteloven § 9.
Men, det kan også være at det er du som ombestemmer deg om hvordan du ønsker arbeidet utført. Du ønsker for eksempel andre fliser på badet eller en annen type parkett, eller at dere sammen velger en annen løsning enn det dere først hadde avtalt. Dette er veldig praktisk og skjer nesten uten unntak i håndverkerprosjekter. Enhver avtale om en pågående tjeneste kan være gjenstand for det vi kaller endringsavtaler underveis i utførelsen. Disse kan skje både muntlige og skriftlige og er gyldige så lenge partene er enige om endringen. For å unngå en mulig konflikt senere, er det derfor utrolig viktig at disse endringsavtalene dokumenteres. Du trenger ikke gå inn og endre på selve avtalen dere inngikk i starten, men send gjerne en e-post eller en SMS som beskriver de endringene dere har avtalt og om dette påvirker prisen. Notoritet er alltid viktig dersom man senere blir uenige. Den som kan dokumentere en påstand som er som oftest den som har de beste kortene på hånden om en konflikt skulle oppstå.
Skatteetaten har utarbeidet en sjekkliste som er grei å forholde seg til før man engasjerer en håndverker:
1. Er prosjektet ditt søknadspliktig?
2. Sjekk bakgrunnen til personen/bedriften.
3. Sjekk fagkompetansen.
4. Krev gyldig faktura.
Og sist, men kanskje likevel først:
5. Skriv kontrakt.
Er det snakk om større prosjekter bør du også undersøke om håndverkeren er forsikret og om vedkommende har økonomisk ryggrad til å evt. dekke ditt tap ved en evt. reklamasjon eller erstatningssak i etterkant.
Har du spørsmål om håndverkertjenesteavtaler eller hvordan du skal løse en tvist med en håndverker? Vi er klare for å hjelpe deg med din sak, så ta kontakt for en uforpliktende prat.